Putem servi cina după ora 18?

Larisa Rusu, nutriționist-dietetician

Există atât de multe informații greșite cu privire la numărul de mese pe care trebuie să le consumăm într-o zi sau orele recomandate pentru fiecare masă, încât mulți dintre noi ajungem să fim confuzi. Așadar, ajungem la bine-cunoscuta întrebare: putem servi cina după ora 18?

Masa de seară este poate cea mai controversată masă a zilei. Cea mai simplă și greșită metodă de slăbire spune să „nu mai mănânci după ora 18” sau „să nu mai mănânci seara”. Toate aceste informații sunt un mit, nefiind susținute de nicun fel de studiu.

Este în regula să mănânci seara chiar este indicat, indiferent că vrei să slabești sau să îți crești masa musculară. Se recomandă consumul de 3 mese și 2 gustări, cu un interval de 2-3 ore între o masă și o gustare. Aceste recomandări sunt susținute de studii care afirmă faptul că intervalul acesta este unul optim pentru a păstra glicemia la valori normale. Prevenirea fluctuațiilor de glicemie ajută extrem de mult la menținerea metabolismului activ. Metabolismul se referă la toate acele reacții chimice care au loc în corpul uman pentru a schimba sau pentru a folosi energia. Dacă vom reuși să menținem metabolismul activ, vom reuși să prevenim și creșterea în greutate.

Haideți să clarificăm acest aspect. Este foarte important să știm la ce oră ne punem la somn și ce vom consuma la cină. Din păcate, servitul cinelor târzii este unul dintre principalele motive care îi determină pe oameni să crească în greutate. Cu toate acestea, săritul peste cină nu este o idee bună.

Seara, este momentul nostru de relaxare: ajungem acasă, după o zi încărcată cu multe responsabilități și alergătură. În acele momente, organismul nostru se detașează de toată tensiunea acumulată într-o zi, iar pentru a ne simți fericiți, organismul va avea tendința să ceară alimente nesănătoase și în cantități mari. Acest obicei, va duce, fără îndoială, la crșterea în greutate.

Cina trebuie sa fie o masă ușoară, deoarece alimentația este “combustibil” pentru organismul nostru. Seara nu vom mai avea atât de multe activități de făcut, așadar nu mai avem nevoie de foarte mult combustibil, deci putem opta pentru o masă mai slabă caloric: mese care conțin legume, supe, salate, supe creme, o bucată de carne cu o garnitură de legume, etc. În momentul în care ne vom contoriza numărul de calorii, devine totul mai ușor. În acest caz putem diversifica mai mult cina sau putem ajunge să consumăm și alte tipuri de alimente, în cazul în care la mic dejun sau prânz nu am avut mese suficient de calorice și nutritive din punct de vedere al macronutrienților.

Un alt aspect de care trebuie să ținem cont, este timpul de digestie, metabolizare și absorbție al alimentelor. De exemplu, legumele și fructele au nevoie doar de 2 ore pentru a se digera, în schimb, o bucată de care necesită aproximativ  4 ore.

Așadar, revenind la întrebarea noastră cu privire la ora potrvită pentru cină, se presupune ca ne vom pune la somn la ora 10, de aceea se recomandă să nu mai mâncăm dupa ora 18. Din păcate, în ultimul timp, tot mai puține persoane respectă acest orar de somn, de aceea este indicat să ne adaptăm după programul fiecăruia dintre noi.

În cazurile în care ajungem târziu acasă, recomandarea mea este să optăm pentru o supă sau o salată care este formată în cea mai mare parte din legume. În acest caz, este în regulă să consumăm ultima masă cu 2 ore înainte de somn. Dacă dorim totuși să avem o masă mai consistentă, de exemplu o bucată de carne și o garnitură, într-adevar este recomandat să se consume cu 4 ore înainte ca noi să mergem la somn. Nu trebuie să ne fie teamă nici de partea de carbohidrați, aceștia reprezentând 50% din aportul nostru dintr-o zi. Ora ideală pentru cină este cuprinsă între 17 și 19.

Totuși, recomandarea mea este ca cina să nu depășească ora 20, iar dacă se va depăși, aceasta să fie doar în cazuri excepționale în rutina noastră. Foarte important este să nu ne facem un obicei greșit deoarece în timpul nopții, rata metabolică încetinește, corpul având nevoie în mod normal de mai puțină energie.