Obiceiuri greșite atunci când vrem să slăbim

Larisa Rusu, nutriționist-dietetician

Deseori avem momente în care dorința de a scăpa de kilogramele în plus este atât de intensă încât am face orice doar să avem rezultate rapide și garantate.
Iată câteva greșeli pe care marea majoritate dintre noi le face atunci când vrea să scadă în greutate:


Ne limităm cu privire la divestitatea alimentelor
Prin încercarea de a elimina alimentele nesănătoase, ajungem să ne limităm foarte mult și totdată să nu mai avem o alimentație suficient de divesificată.

Neglijarea consumului de fructe și legume
Ne concentrăm foarte mult pe a ne monitoriza numărul de calorii, fără a mai ține cont de aportul necesar de fructe și legume și totodată de aportul fibrelor din aceste două grupe alimentare.

Sărim peste micul dejun
Din dorința de a nu consuma foarte multă mâncare pe parcursul zilei, cele mai multe persoane, sar peste micul dejun. Această masă este importantă chiar și atunci când dorim să scădem în greutate. Dacă organismului nu îi dăm energie suficientă pe parcursul zilei, seara cand vom ajunge acasă și ne vom relaxa dupa o zi plină, vom avea tendința să consumăm o cantitate mai mare de alimente și implicit alimente nesănătoase.

Evităm să mai consumăm cina
Tot din dorința de a nu mânca mult într-o zi, ajungem acasă și ne propunem să nu mai luăm cina, lucru greșit. Daca vom sări peste cină, vom fi tentați să “ronțăim” alimente nesănătoase la ore târzii. Acest lucru va duce la dezechilibrarea somnului.

Nu bem apă suficientă pentru că “reținem apă”
Organismul va tinde să rețină apă atunci cand nu avem un aport suficient. Consumul neadecvat de apă va duce pe termen lung la suprasolicitarea rinichilor, iar pe termen scurt la deshidratarea celulelor și îmbătrânirea lor. Când celulele nu sunt suficient de hidratate, vor absorbi în interiorul lor molecule de grăsime deoarece acestea au o masă moleculară ușoară, asemănătoare cu cea a apei.

Înlocuim mesele principale cu “shakeuri”
Organismul trebuie să primească alimente în forma lor naturală tocmai pentru a avea “activitate”. Sistemul digestiv are rol de a produce anumite enzime, de a digera, de a metaboliza și de a absorbi toți nutrienții necesari. Dacă noi îi oferim organismului mesele doar sub formă lichidă, metabolismul va încetini deoarece se va obișnui cu alimente care se absorb ușor (shakeurile sunt în formă lichidă).

Lipsa somnului
Lipsa de somn duce la acumularea kilogramelor suplimentare. Studii observaționale demonstrează că persoanele care nu se odihnesc suficient au un indice de masă corporală mai mare decât cele care dorm 7-8 ore pe noapte. Lipsa de somn perturbă secreția hormonilor care reglează senzația de foame și de sațietate.

Ați încercat prea multe diete restrictive și dezechilibrate în trecut
Peste 80% dintre persoanele care țin o cură de slăbire se îngrașă din nou după renunțarea la dietă, ba chiar ajung la o greutate mai mare decât cea inițială. Acest efect yo-yo poate fi evitat dacă mizezi pe o alimentație echilibrată, diversificată, cu hrană de calitate, dar în cantități rezonabile.

Excluderea gustărilor
Cel mai important lucru pe care trebuie să îl înțelegeți este diferența între o GUSTARE și obiceiul de a CIUGULI. Recomandările corecte pentru un stil de viață echilibrat sunt urmatoarele: consumul de 3 mese principale și 2 gustări. Pentru a evita diferența de timp mare dintre o gustare și o masă sau pentru a nu fi prea apropiate una de cealaltă, se recomandă o pauză de 2-3 ore între o masă și o gustare. Acesta este timpul optim de digestie a alimentelor.

Sunt eliminate produsele din făina albă, în ciuda faptului că le putem înlocui
Carbohidrații sunt principala sursă de energie pentru organismul nostru, așadar categoric nu trebuie excluse din alimentație. Procentul optim pentru o alimentație echilibrată este de 50-55% carbohidrați din necesarul total al omului. Da, știm cu toții că produsele din făină albă îngrașa, dar putem să le înlocuim cu produsele din făină integrală. Alimentele din făină albă îngrașă datorită amidonului care se depozitează în țesutul adipos. Produsele din făină integrală conțin fibre, acestea ne ajută la digestie, sațietate și reglarea scaunului.

Înfometarea
Dacă organismul nu are calorii nutritive suficiente, ajunge să depoziteze toată mâncarea pe care a integrat-o dintr-un singur motiv: nu știe când va mai primi mâncare din nou și își face provizii. Înfometarea duce la creșterea țesutului adipos deoarece sunt refăcute depozitele, iar tot ceea ce ingerăm nu se poate folosi, din păcate, ca energie pentru funcționarea optimă a organismului nostru.

Așadar, e important să nu alegem vreo dietă minune care să ne forțeze corpul pentru a slăbi, ci să oferim organismului alimente sănătoase, în cantități optime pentru organism și echilibrate din punct de vedere al macronutrienților.  Totodată, foarte important este și programul nostru zilnic, orele la care mâncăm și orele de somn!